VVS reglerne er ikke så svære som du tror.

Og så alligevel ret svære.

Ja ok, undskyld de misvisende overskrifter i det her indlæg. Men vi skulle fange din opmærksomhed på en eller anden måde. For faktum er, at VVS regler er meget komplicerede. Ligesom de elmæssige regler også er.

Fælles for de to regelsæt er, at de bliver håndhævet af den enkelte installatør og SIK ( sikkerhedsstyrelsen ) er med til at sørge for det sker.

Alle autorisationsbærende virksomheder har altså en autorisation, som de skal kunne leve op til kravene for. Det gælder bla. at der skal være en fagligt ansvarlig i virksomheden. Altså en autoriseret VVS mester eller EL installatør, men selve virksomheden skal også kunne dokumentere sit eget arbejde med test, analyser, sikkerhed og meget andet.

De regler er blevet indført som en slags egenkontrol, netop for at højne kvaliteten af de arbejde der leveres. Udfordringen er, at mange kunder ikke nødvendigvis vil betale ekstra for den tid, som håndværkeren skal bruge på sin slutkontrol.

Hvilket egentlig er fjollet, da fejl og mangler så kan fanges der, og ikke et stykke tid efter, hvor konsekvenserne måske har været større.

En virksomhed med autorisation skal altså have et kvalitetessikringssystem. Det er ikke et nødvendigt onde, som mange håndværkere ellers ser det som. Tværtimod er det alle tiders mulighed for den enkelte virksomhed, at skille sig ud i mængden og vise udadtil hvordan – og hvor meget – de går op i kvalitet.

Det er netop blevet indført for at højne kvalitet af udført arbejde, så hvorfor ikke også vise hvordan man højner den?

Både VVS og EL faget har i mange år, ja nærmest generationer, haft mange regulativer hængende over hovedet. Med indførslen af KLS systemet kom der endnu et. Men dette er på en eller anden måde der hvor virksomhederne nu kan gøre en reel forskel og tjene flere penge.

Kvalitet er svært at sætte pris på. For hvad er det i EL eller VVS mæssig sammenhæng? Er det når stikkontakten sidder lige? Er det når vandhanen ikke drypper? Vi vil mene at kvalitet er alt det du ikke nødvendigvis kan se. Hvordan arbejder virksomheden med deres produkter. Hvordan uddanner de deres medarbejdere i produkterne. osv osv.

Et andet aspekt er den menneskelige del. Der vil altid være menneskelige fejlmuligheder – også når der skal udfyldes KLS skemaer. Men hvis en virksomhed har uddannet deres folk i brugen af testere, brugen af skemaerne, og håndtering af kunderne netop i den her sammenhæng, så er de altså langt.

Uddannelsen af kunderne starter ved virksomhederne, da det er dem der har den direkte kontakt til den enkelte. Udnyt at i er indenfor døren, og brug 3 minutter på, at fortæl jeres kunder indgående omkring kvalitet, og bed dem endelig om at dele informationen med deres venner og bekendte. Hav evt. en flyer med de kan tage billeder af og dele og beløn dem med en flaske rødvin.. Guleroden er vigtig, men indholdet af der skal deles er vigtigere.

Skal dine medarbejdere have en opgradering af deres kvaliteteskompetencer, samt hvordan de skal håndtere deres kunder, så tag kontakt til os nu. Det er det vi kan og det vi er her for. Vi går op i godt indhold, god kvalitet, og at dine kunder er glade.

Skriv et svar

Facebook